تمام درونمایه نظریه هال را مفهوم "کاهش سایق" تشکیل میدهد. او یادگیری را فرآیندی میداند که بر اثر کاهش سایق صورت میگیرد.
كلارك لئونارد هال (Clark Leonard Hull: 1884-1925) یكی از روانشناسان معروف آمریكایی، پژوهشهای پردامنهای در مورد آزمون استعدادها، تلقینپذیری، خواب مصنوعی و بهویژه یادگیری انجام داده است.
كتابهای اساس رفتار (1951)، روانشناسیهای متعارض یادگیری (1935) و اصول رفتار (1943) او نفوذ انكارناپذیری در روند روانشناسی قرن بیستم آمریكا به جای گذاشته است.[1]
در سال 1930 كه شهرت و اهمیت كار ثرندایك در مورد آزمایش و خطا در روانشناسی یادگیری رو به كاهش نهاد، هال با نظریه معروف خود به نام كاهش سایق (Drive Reduction) بر بنیاد تقویت نخستین (Primary Reinforcement) شهرت یافت.[2]